Doorgaan naar hoofdcontent

Tutorial gehaakt broekrandje



Jeetje het is alweer een tijd geleden dat ik een stukje heb geschreven, daarvoor zijn diverse redenen. Eentje daarvan is dat mijn mama enkele weken geleden is opgenomen in het ziekenhuis, waar ze eerst op de IC heeft gelegen en later op de longafdeling. Nog steeds is ze niet thuis en haar vooruitzichten zijn op dit moment zeer slecht. Dat was bekend maar het is en blijft mijn mama, waar ik heel graag voor wil zorgen, net als zij voor mij heeft gedaan en die ik net als vele anderen nog niet kan missen, gelukkig denkt ze er zelf ook zo over, dus mama als je dit leest "blief vechte, ig hot va dig". Er zijn nog een hoop andere redenen, om het kort samen te vatten is mijn leven op dit moment een puinhoop. Maar door positief te blijven probeer ik alle dingen aan te pakken en op te lossen en of dat lukt, dat zien we later wel.

Een tutorial maken staat al een hele tijd op mijn bucket list, niet dat ik een bucket list heb, maar toch.
Wat jaartjes geleden, we gaan het nu echt hebben over something old, viel ik heel veel af, zomaar opeens bereikte de weegschaal *ik durf het nu te zeggen* 47 kg. mwa..  nu is dat als zijnde mini-mens niet zo heel erg, maar toch. Nog steeds krijg ik de kriebels als mensen over lijnen praten, want als je TE mager bent is het ook een heel ding om bij te komen. Inmiddels mag er weer heeeeel wat kilootjes bijgeschreven worden dus geen paniek.

Ik had toen een broek nodig die me niet van mijn bips afgleed, gelukkig was daar mijn skinny dinnie die me hulp bood. Haar broek paste enigszins, maar ook daar was nog plek over. Dat die broek inmiddels al een jaar of wat oud was deerde niet. De broek past nog steeds, al moet ik nu heel wat meer moeite doen om m sluitend te krijgen ;)

Nu was er een gat in die broek en hoewel dat helemaal hip is, wilde ik daar mijn plan van aanpak v.w.b. de bucket list op los laten. Dan had ik gelijk 2 vliegen in één klap. Een randje haken aan een broek EN een tutorial maken. Dit is het resultaat!

Mijn "model" met de broek

 Ik ben er helemaal blij mij.

Hier dan de uitleg hoe ik het heb gemaakt.

 Wat heb je nodig: 

Het garen op de foto heb ik later vervangen door een fleurigere variant


- je lievelingsbroek


- een naaimachine, lockmachine (beide zijn niet perse noodzakelijk maar ik vond het fijner)
- garen
- haaknaald 2.5mm
- Scheepjes Stone washed garen
- een gaatjestang waarmee je een gaatje kunt ponsen van 2.5mm
- naald en draad
- centimeter (rolmaatje)
- speldjes of clover klemmetjes
- strijkijzer

Broek korter maken (als je broek de perfecte lengte heeft, sla dit gedeelte over, het wordt er niet beter van):
*          Je tekent de broek af met een krijtje beide broekspijpen voor- en achterkant. Let op dat je wat speling houdt de broek wordt al gauw 2-3 cm. korter dan werkelijke afgetekende maat.
Ik koos ervoor de broek gewoon af te tekenen daar waar het gat zat. 

*             Je knipt de broekspijpen rondom af, beetje recht knippen geeft het mooiste resultaat ;)



*          Hierna ging ik de broekspijpen rondom aflocken, maar deze stap kun je vervangen door rondom te zigzaggen of het zo te laten, je loopt wel de kans dat het hele zaakje gaat rafelen. Maar die kans heb je z.w.z. met dit project.
Je draait de broek binnenste buiten en tekent rondom 2cm. af, gebruik deze tutorial niet als je een broek gaat korter maken zonder een haakrandje of wat dan ook, dat gaat z.w.z. niet werken!
Maak de broek dan liever korter zoals het echt moet, maar dat is bij deze tutorial niet mijn doel.
Mocht je een langdurig resultaat willen, kun je er eventueel wat versteviging in maken, de gaatjes kunnen nl. uitscheuren, hou daar rekening mee!

2 cm. voor beginners, je ziet anders het lijntje niet, je vouwt dan naar de 2cm. toe.
 *         Vouw de onderkant van de pijp richting 2cm. en spelt vast in het midden ongeveer, waarna je de rand gaat vast naaien, als je dit met de hand doet zorg er dan voor dat je niet door voorkant heen steekt want dan krijg je zo’n scheef randje, of je moet al heel netjes recht kunnen naaien, dan doe het vooral wel. Je broek ziet er van buiten normaal uit maar van binnen is dit niet DE manier om een broek korter te maken. Draai de broek weer om zodat de goede kant buiten is.


*             Als je dat gefixt hebt strijk het handeltje plat, nu komt het leukste!

Randje maken aan de broek:

*          Teken met een centimeter en krijtje telkens 1cm. af rondom zodat over de hele broekspijp op elke 1 cm. een stipje/streepje staat (aan het einde moet je een beetje foetelen)


*          Maak nu met de ponstang (als je die niet hebt kun je het ook met een eyelet tool doen) een gaatje op elke stipje of streepje helemaal rondom
Als je een langdurig resultaat wilt, zou ik de broek v.t.v. wat verstevigen aan de binnenkant!

*          Hecht de draad aan en begin te haken *vaste in het gaatje, 2 losse, vaste in het gaatje* herhaal dit totdat je helemaal rondom bent en sluit met een halve vaste. Dit deed ik aan de binnenkant van de broek, bij de 2e toer ging ik terug haken, zodat het moois aan de buitenkant te zien is. 

            Je draait de broek nu zo dat je goede kan naar je toe hebt.
*          Haak in de losse ruimte * vaste, 3 losse, vaste* (how easy it can be??) en herhaal ook dit helemaal rondom en sluit met een halve vast.

*          Zelf haakte ik nog een bloemmetje uit het boek "haken voor starters" zodat er een leuk detail kon toegevoegd worden.



Deze zomer kan ik mijn favo broek nog aan, daarna moet ik helaas toch echt afscheid gaan nemen.

Mocht er niets duidelijk zijn of je denk dat er iets niet correct is, mag je mailen naar sjunbylinda@gmail.com
Veel plezier en ik ben benieuwd naar jullie resultaat!!

 Linda

ps de benen op de foto zijn niet de mijne 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Haakpatroon drupje (makkie!!)

Wat heb je nodig: - Haakkatoen Catania of Phildar in een hippe kleur                 - Stopnaald/borduurnaald - Haaknaald 2,5mm - vulling voor knuffels - Veiligheidsoogjes 4mm zwart                                                              - Borduurgaren zwart                                                                                   - Sleutelringetje en ringetje om het label vast te maken - Lederen label met leuke tekst (kun je bestellen via mijn facebookpagina , door te mailen naar       sjunbylinda@gmail.com of natuurlijk gewoon zelf maken, dat is nog leuker! Gebruikte steken                vaste (v), halve vaste (hv) en losse (l) Je begint in aan de onderkant van de drup, tussentijds opvullen met de vulling Maak een magische ring                                                T1      haak 7 vaste in de magische ring      (7v)                                                   

Carnaval

Al enkele jaren maak ik alaafies, leuke driekleurige slingers met het woord ALAAF erop, zie  hier . De variant met 5 vlaggetjes kost € 11,11 (hoe toepasselijk) en kan jaren mee, dit jaar zijn de eerste alweer de deur uit. Met kerst maakte ik theelichtjes die ik op pinterest had gezien, maar nu wilde ik theelichtjes hebben die ik kon verkopen dus maakte ik deze zelf, wat een werk ;) Een plaatje tekenen en kiezen is één ding, maar iets van jezelf ervan maken, iets unieks, dat jij zelf ontworpen hebt is een ander ding. Een lieve vriendin tekende clowntjes voor mij, helaas kon ik deze niet bewerken, maar uiteindelijk heb ik een alternatief gevonden en nadat ik dat helemaal naar mijn wens had waren we weer een paar daagjes verder. De bovenste foto is zonder kaars, de 2e overdag met kaars en de 3e 's avonds met kaars. Ze worden naarmate de dag vordert dus steeds guitiger. Je kunt ze per stuk bestellen voor € 2,95 per stuk of per set van drie voor € 8,50. Natuurlijk, en d